Učit děti uklízet

Kdy je ten správný čas zapojit své dítě do domácích prací?

Naučte děti uklízet: jednoduché tipy, které vám v budoucnu přinesou skvělé výsledky.

Pravidlo č. 1

Nemyslete si, že váš syn (nebo dcera) pohotově a bez připomenutí začne uklízet dům a udržovat pořádek, pokud jej sami neudržujete. Klíčem k jakémukoli vzdělání je váš vlastní pozitivní příklad.

Když máma sní pizzu u počítače a nechává tam talíř s drobky a zapomíná na to, když táta ráno obouvá nečisté boty, pro dítě je to příklad pořádku. A neměli byste po něm chtít nic jiného.

Puberta

Pravidlo č. 2

Je důležité naučit děti, aby si v raném věku udržovaly pořádek, aby si nevypěstovaly zvyk házet věci kolem sebe. V opačném případě bude velmi obtížné vymýtit lásku k nepořádku. V této věci neexistuje nic jako „příliš brzy“: pravidla pro udržování čistoty a pořádku jsou u dětí stanovena brzy: k tomu dochází, když dítě začíná chodit, jasně mluvit a uznává se jako samostatná osoba.

Každé věkové období má specifické rysy vyučovacího pořádku a úklidu.

Věk 2-3 roky

Během tohoto období budete muset být trpěliví. Děti si ještě neumí zapamatovat pravidla chování ani se soustředit. Proto budete muset znovu a znovu připomínat, že potřebujete například sbírat hračky do koše (krabice).

Tohle musíte vědět! Až do věku 4 let nemohou děti kvůli fyzickým a psychickým nuancím samostatně a bez připomenutí dát věci do pořádku a dát věci na své místo.

Děti mají radost z toho, že jsou v chaosu, jsou vlastní tomuto způsobu organizace prostoru. Ale vštípit lásku k čistotě a pořádku by mělo začít již od prvních let.

Proměňte úklid v zábavnou hru. Společné aktivity spojují a dávají pozitivní emoce. Ať je to zábavná činnost, která má za následek uklizený pokoj.

Dítě vám zatím jen pomáhá, jak nejlépe umí. Pokud si všimnete, že se váš syn nebo dcera chopí iniciativy a sami se pustí do některých domácích prací, nezastavujte se a nekritizujte, ale naopak ho stimulujte a povzbuzujte.

Dejte svému dítěti po ruce osobní prostředky (utěrka na utírání prachu, smetáky, lopatky). Ve věku „Jsem na to sám!“ to jsou velmi důležité body. Společný úklid je potřeba dělat systematicky, ne podle nálady.

Věk 4-6 let

Dovednost uklízet a odkládat věci je již vytvořena a dítě po hraní je již schopno umístit hračky na svá místa bez pomoci dospělých.

Proces čištění by měl být pohodlný. Například zásuvky a police jsou na úrovni vhodné pro dítě. Zapište si do paměti svého syna nebo dcery, jak přesně by měly být předměty a hračky umístěny. Ať je to tak, jak je mu to pohodlné.

Skvělým pomocníkem při rozvoji úklidových dovedností jsou pohádky. Nejsrozumitelnějším jazykem pro děti ve věku 4-6 let jsou pohádkové obrázky a hrdinové. Berte ohled na pohádky nám známé z dětství a vymýšlejte je společně s dítětem při úklidu.

Věk 7-8 let

První školní roky jsou obdobím, kdy je pro studenta nezbytný pořádek, aby proces učení byl co nejefektivnější.

Systematizace okolního prostoru se stává důležitou: společně s dítětem zorganizujte pořádek v místnosti tak, aby každý předmět byl na svém místě. Knihy jsou na polici, hračky jsou ve speciálně upravené zásuvce, oblečení je ve skříni, školní potřeby jsou v lavici.

V tomto období je čas zapojit dítě do domácích prací, které jsou v jeho silách.

Měly by být domácí práce odměňovány penězi? Ne, pokud mluvíme o každodenních, nezpochybnitelných povinnostech dítěte. Není však zakázáno odměňovat práci odvedenou nad rámec normy.

Je důležité pochopit, že ne všechno je odpad. Mohou to být malé věci, které jsou pro dítě cenné, jeho „poklady“: sbírka oblázků, řemesla, různé materiály pro kreativitu.

Puberta

Nyní si vzpomeňte na sebe v tomto věku. Jak osobní prostor byl pro vás nezbytný, jak horlivě jste střežili tajemství a své vlastní právo používat věci a místnost. Nyní můžete rozumět svému drahému teenagerovi.

Neporušujte jeho osobní hranice. Nezačínejte uklízet jeho věci. Neporušujte tajemství teenagerů.

Pokud je nepořádek v místnosti, kde žije teenager, jen špičkou ledovce a vy se obáváte o jeho chování, má smysl poradit se s psychologem, abyste zlepšili vztah a společně se vyrovnali s problémem dítěte.

Specifická forma pořádku nebo naopak nepořádku v dětském pokoji je vnějším projevem jeho podstaty. Naučte se svému dítěti rozumět, neztrácejte s ním kontakt, buďte jeho kamarádem.

Rating
( No ratings yet )
Tipy na každý den!