zlepšení akustického komfortu v autě

Slabým místem mnoha moderních modelů i ve velmi vysokém cenovém segmentu je nedostatečná zvuková izolace podběhů kol.

Ticho v kabině, dokonce i relativní ticho, není jen ukazatelem komfortu, ale také vyšší úrovně bezpečnosti provozu, protože zbytečný hluk brání řidiči soustředit se na to hlavní. Pojďme zjistit, proč je auto příliš hlučné a jak se s tím vypořádat. RBC-Ukraine píše o několika technikách pro zlepšení akustického komfortu v interiéru vozu.

Většina moderních vozů, a to i rozpočtové třídy, neobtěžuje posádku hlukem v kabině v nejtypičtějších jízdních režimech. Ale i nové auto má často jízdní režim, ve kterém bude auto hlučné.

Taková je povaha moderního automobilového průmyslu, že automobilky často nechtějí utrácet peníze za potlačení hluku v jednom frekvenčním pásmu – pokud se tato opatření nevejdou do rozpočtu na vývoj. V některých případech lze tento problém vyřešit sami. Zhruba v polovině případů však majitele obtěžují zvuky jiného původu, které nejsou pro tento model přirozené.

Vše je v pořádku

Nejčastějším zdrojem nadměrného hluku u osobního automobilu jsou zpravidla vadné komponenty a sestavy. Při zahájení boje za ticho proto nejprve dejte do pořádku vše, co je příliš hlasité. (Zde máme na mysli neustálý hluk, a ne ty další zvuky, které se také mohou vyskytnout při určitých činnostech – při zatáčení, při startování nebo brzdění.) Seznam je obvykle u všech modelů podobný:

  • Výfukový systém. V poškozeném stavu vydávají hluk tzv. zvlnění, tlumič výfuku, spojovací potrubí a těsnění ve spojích;
  • Motor. Důvodů je mnoho, ale motor může běžet dlouhou dobu s problémy, jako je vadný (neupravený) rozvodový řemen, opotřebované pohony přídavných zařízení nebo čerpadlo, které je „na cestě“;
  • Přenos. Neustálé vytí a bzučení může pocházet z převodovky, hnací nápravy nebo nevyváženého hnacího hřídele;
  • Podvozek. Častým problémem jsou zde poškozená ložiska nábojů kol někdy (většinou po opravě) mohou otřít brzdové destičky. Pokud jsou klouby zavěšení a/nebo tlumiče opotřebené, vůz bude na výmolech vydávat nepatrné klepání různých tónů.

Uspořádejte si kufr

Aktivní zvukový doprovod často zajišťuje obsah kufru nebo dokonce přihrádky v palubní desce – mohou tam klepat, zvonit nebo vrzat drobné předměty, jako je zvedák, páčidlo, lopata, klíč na kola, aerosoly proti odletování , atd. Takový doprovod nelze vždy odlišit od zvuků vadného zavěšení nebo převodovky. Proto, abyste mohli vypočítat příčinu, budete muset strávit trochu času přizváním asistenta, který bude řídit auto nebo poslouchat jeho různé zóny za jízdy.

Když je vítr hlučný: nic zbytečného

Při rychlostech nad 50–60 km/h se začíná projevovat aerodynamický hluk – zvuk, kterým nasávaný vzduch obtéká vyčnívající prvky karoserie. Ne všechny tyto pazvuky dokáže potlačit ani výrobce, zejména zrcátka, antény, střešní ližiny a dokonce i ozdobné lišty oken často citelně pískají.

Tyto zvuky není možné eliminovat vlastními silami, ale majitel musí pochopit, že příslušenství, které sám nainstaloval, také přidává aerodynamický hluk. Například přídavná anténa, kryty větrovek na okna, tzv. plácačka na mouchy na kapotě, střešní nosič atp.

Navíc některé obecně standardní vnější díly, které nejsou pro váš model původní, mohou při rychlosti vydávat více hluku než obvykle – například vnější zrcátka, kryty kol a střešní ližiny. Nuance je v tom, že tovární návrháři propojují aerodynamiku každého modelu jako celku. Zatímco cizí prvky na vašem těle nebudou proudit kolem vzduchu tak „kulturně“ jako ty původní – s velkým počtem vzduchových turbulencí.

Zvuková izolace oblouků

Slabým místem mnoha moderních modelů i ve velmi vysokém cenovém segmentu je nedostatečná zvuková izolace podběhů kol. Do kabiny proto proniká spousta hluku ze silnice: zvuk pneumatik valících se po asfaltu, kameny narážející do křídel a dna, hluk dešťové vody, kterou kolem sebe rozhazuje každé kolo. Situaci lze výrazně zlepšit provedením dodatečné vibrační a hlukové izolace podběhů kol. To se nejlépe provádí zevnitř těla pomocí několika vrstev speciálních materiálů.

Všimněte si, že u mnoha modelů jsou lemy blatníků zodpovědné za potlačení hluku ze silnice – jako vložky podběhů kol vyrobené z vlněného materiálu. Ne vždy dobře snášejí solné koupele na zimních cestách, zamrzají, propadají se a bortí. Kvůli tomu se jich majitelé zbavují – a tím zvyšují hluk v kabině.

A konečně, pneumatiky – nebo spíše některé jejich modely – se mohou významně podílet na celkovém hluku pozadí v interiéru. Charakteristiky pneumatik v zásadě udávají ukazatele pohodlí a lze je vzít v úvahu při výběru nové „boty“.

Ve zkratce

Majitel vozu, který má obavy z hluku v autě, by měl pochopit, že akustický komfort je výsledkem mnoha komponentů. To znamená, že problém musí být vyřešen komplexně a boj na jedné frontě nepřinese znatelný výsledek. Proto budete muset pracovat alespoň ve dvou směrech: nejprve dát do pořádku všechny automobilové systémy, které mohou produkovat abnormální zvuky, a pak se uchýlit k akustickému ladění – přijmout další protihluková opatření.

Rating
( No ratings yet )
Tipy na každý den!